
Living through the emergence of an age of alternative facts, post-truth politics 

and the excesses of only-in-Trumpland, this volume is an important perspective on 

how Japanese news reporting is constrained by pressures of self-censorship, 

intimidation, media harassment and censorship. Attention to these pressures is 

sustained across five sections, which examine the politics of press freedom, the 

Japanese legal landscape of media, the issues which structure the history and culture 

wars of Japan, the marginalization and vilification of minorities by Japanese media, 

and how PR and public diplomacy are implicated in the manipulation of opinion. One 

of the strengths of this book is the evidence it provides: referenced examples of these 

pressures appear in the main body of the chapter or in the chapter footnotes. The 

twenty-one papers in this edited collection have been written by a range of media 

professionals and academics, including those who have been employed in one or more 

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan

  Tim Cross ＊　　

Press Freedom in Contemporary Japan
Jeff Kingston （ed.）

London: Routledge, 2017

ISBN 9781138647039 （Paperback）

ISBN 9781138189591 （Hardback）

 
＊ Professor, Faculty of Humanities, Fukuoka University

（ 1 ）

福岡大学人文論叢第 51 巻第 3 号 　 943 　



of the following capacities: journalist, political scientist, legal scholar, editor, and 

translator. This volume does not assert that the erosion of the rights of the press is 

something that is uniquely monopolized by Japan. This collection of papers does, 

however, document how press freedoms have declined significantly since 2012 under 

the leadership of Prime Minister Abe.1

1 For an overtly critical review of this Kingston volume, see Earl Kinmonth
‘Press Freedom in Contemporary Japan’: A Lazy Look At the State of Japanese 
Media
https://japan-forward.com/author/rui-abiru/
What is initially curious about this review is the negative tone of its fi rst paragraph:
　　　　 This book is not about the real state of press freedom in Japan but about the 

imagined lack of freedom to gather and report news, based on the allegation 
that these have been limited by the Abe regime. It is not a comprehensive 
treatment of the press, let alone the news media, in Japan.

Kinmonth only endorses one chapter, the Cucek chapter that assigns pigheadedness 
to Prime Minister Abe but does not fi nd him guilty of press oppression, as worthy of 
his ‘unequivocal “must read” recommendation.’ Kinmonth generally criticizes the 
three articles of Part V: PR, Public Diplomacy and Manipulating Opinion by 
remarking that ‘Kingston appears to be using this book to give himself and like-
minded contributors a venue for the anti-Abe opinion pieces of the type he regularly 
publishes in the Japan Times and elsewhere.’ The Kinmonth criticism of the Kingston 
volume could conceivably be motivated by a certain political preference. Kinmonth 
appears to be using his review of this Kingston book to introduce the pro-Abe opinion 
pieces of the type that are published on the japan-forward.com site. To give a sense 
of the orientation of the japan-forward.com site, the following articles appear as 
Related Posts and have been written editorial writer and political section editorial 
staff  member, rui-abiru. （Given that the URL doesn’t list Kinmonth as the author, but 
instead attributes the critical review of the Kingston volume to rui abiru, it might 
appear that rui abiru is an online alias for Kinmonth: https://japan-forward.com/
author/rui-abiru/） The pro-Abe sentiments and LDP support of the rui abiru articles 
is obvious:
　　　　 Are Opposition, Media Proud of Themselves Subjecting Abe Gov’t to Witch 

Trial?  2018.03.28 10:40 pm
　　　　 The hubbub over school operators Moritomo Gakuen and Kake Educational 

Institution seems to be boiling down to nothing

　　　　 Thank You, Seiji Maehara, for Revealing Democratic Party Discord
　　　　 2017.10.10 11:07 am
Using a book review to characterize the scholarship of the Kingston volume as a ‘lazy 
look’ is a curious move, given that Kingston was working on his own book project at 
the time his review was uploaded （July 10, 2017）.

（ 2 ）

　 944 　



As the following selections from each chapter show, one of the strengths of this 

volume is the careful linking of wider claims about the nature of political influence 

over the Japanese press with specific examples of the types of media-muzzling that 

have occurred between 2012 and 2016. While the quotations do give some sense of the 

distinctive flavour of those chapters in Section I, they are also intended to help flesh 

out the brief summaries that outline the content of those chapters.2 The quotations 

will also hopefully be useful to Japanese undergraduate students of communication 

who are curious about how the Japanese media is represented in English language 

scholarship but who might feel overwhelmed by having to read entire chapters.3

This edited volume will be an important source document for historians of 

Japanese media. Although it is easy to criticize such collections for failing to 

comprehensively capture the complex breadths and depths of Japanese media, the 

five sections do present one view of how Japanese media has been constrained and 

also continues to exercise self-restraint in the interests of self-preservation of 

individual and corporate interests.

Introduction: Press Freedom in Contemporary Japan, Jeff Kingston （political 

scientist）, pp. 1-13

Kingston frames the volume by beginning with two international assessments 

which suggest that the Japanese administration could do more to improve press 

2 The quotations occasionally contain the references cited in the original text. 
Although this information can be initially confusing, the provision of even the 
abbreviated references will hopefully be useful for some readers. More importantly, 
the references also work as strong retorts to the assertion that the claims of media 
suppression during the time of Prime Minister Abe are exaggerated overstatements. 
Expressions such as ‘kisha club’ are not italicized in the original text.
3 Classroom applications for Japanese undergraduate students might include: after 
assigning groups to translate the quotations into Japanese without the assistance of 
Google Sensei, comparing the sorts of variations in translation that occur between 
groups; direct groups to find work by Japanese researchers that contradicts the 
claims advanced in this volume and compare the different sorts of evidence 
referenced by research published in Japanese and English.

（ 3 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 945 　



integrity here: the 2012-2016 assessment of Reporters without Borders ranked Japan 

72 out of 180 nations in terms of media freedom; allegations that during the April 12-

19 2016 fact-finding visit of David Kaye, the UN Special Rapporteur on the Promotion 

and Protection of the Right to Freedom of Opinion and Expression, which identified 

concerns with media intimidation, he and his lawyer were kept under surveillance by 

the Cabinet Intelligence and Research Office because of orders from the Abe 

administration.4 Domestically, in April 2016, the Japanese Minister of Internal Affairs 

4 The following page 3 extract from the Report of the Special Rapporteur to the 
General Assembly on the contemporary challenges to freedom of expression （2016 
A/71/373） addresses the question of surveillance:
　　　　 Shortly after the mission the Special Rapporteur became aware of allegations 

that Government officials ordered intelligence community members to 
monitor at least one member of civil society who helped coordinate civil 
society meetings during the visit. Allegedly, information collected on civil 
society involvement in the visit planning was shared with officials in an 
internal memo. The Special Rapporteur conveyed his “grave concern at the 
allegations of surveillance” in an offi  cial communication to the Government, 
adding that “the order to monitor, and the act of monitoring, human rights 
defenders and their interactions with UN special procedures, if confi rmed, 
would amount to an act of intimidation and reprisal for their cooperation 
with the United Nations, its representatives and mechanisms in the fi eld of 
human rights” （UA JPN 4/2016）.  The Government has repeatedly denied 
the allegations （TK/UN/325）.

Available online: https://www.ohchr.org/EN/Issues/FreedomOpinion/Pages/Annual.
aspx
In the Response to Recommendations section of the document entitled Report of the 
Special Rapporteur the promotion and protection of the right to freedom of opinion and 
expression on his mission to Japan: comments by the State, the following denial appears 
on page 3:
　　　　 The suspicion that the Japanese government ordered intelligence 

community members to monitor a member of civil society who helped 
coordinate civil society meetings during the visit

　　　　［Paragraph 5］
　　　　 The Japanese government did not attempt to surveille the activities of the 

person who helped coordinate civil society meetings during the Special 
Rapporteur’s visit to Japan.

Available online: https://www.ohchr.org/EN/Issues/FreedomOpinion/Pages/Annual.
aspx
In Section IV of the Special Rapporteur Report, the main fi ndings of ‘Situation of the 
right to freedom of opinion and expression in Japan’ addressed two issues. First, 
media independence: the broadcast media; print media; professional organization and 

（ 4 ）

　 946 　



and Communications, Takaishi Sanae, announced that television stations who 

broadcast biased content could have their licenses revoked.

Against this background, Kingston introduces the theme of press intimidation by 

citing how the ruling Liberal Democratic Party called for balanced and fair reporting 

prior to the 2014 Diet elections. The cozy relationship between journalists, politicians 

and the ministries that is enabled by the kisha kurabu （press club system） is shown 

to be a form of access journalism that implicates journalists in preventing citizens 

from discovering what the government of the day would prefer to hide. The price 

paid by press club members for the privilege of access to official sources is the living 

with the threat of membership exclusion, should any critical content be published or 

broadcast. If such exclusion is applied to one journalist, it would have a negative 

impact on their individual career trajectory but that exclusionary treatment could 

also be extended to the entire company that employs that one journalist. This 

possibility of collective punishment amounts to a powerful disincentive to conduct 

the kisha club system. Second, interference in the communication/expression of 
history: access to information; discrimination and hate speech; restrictions on election 
campaigns; public demonstrations.
The following page 9 extract from the Report of the Special Rapporteur to the General 
Assembly on the contemporary challenges to freedom of expression （2016 A/71/373） is 
critical of the Japanese use of security legislation to reduce transparency:
　　　　　　　　Undermining the right to information
　　　　 24. National security is also used to justify excluding information in the 

public interest from disclosure, with many Governments overclassifying vast 
amounts of information and documents and others providing limited 
transparency in the process and substance of classifi cation. In the case of 
Japan, for instance, the Government adopted the Act on the Protection of 
Specially Designated Secrets, which raised concerns about transparency, 
third-party oversight, the protection of journalists and their sources, and 
whistle-blowers. The United States enforces its Espionage Act in ways that 
ensure that national security whistle-blowers lack the ability to defend 
themselves on the merits of grounds of public interest.

Available online: https://www.ohchr.org/EN/Issues/FreedomOpinion/Pages/Annual.
aspx 
Part II of the Kingston volume addresses the legal environment that shapes how the 
Japanese media operates, and the chapters by Arthur Stockwin and Kenta Yamada 
specifi cally address the state secrets legislation.

（ 5 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 947 　



investigative research.5

The Kingston Introduction continues by highlighting the alliances that exist 

between the Abe administration, politicized media organizations and right-wing 

organizations. When the liberal Asahi newspaper gave prominence to the issue of 

Korean comfort women, and thereby impugning both the national honour and 

unleashing the emotionally charged issue of the reputation of Japanese soldiers 

（Japanese military deaths have been estimated to be at least 22,000,000）, conservative 

newspapers including the Yomiuri and Sankei newspapers unleashed a media 

counter-offensive that supported the revisionist narrative of ‘Japan was not an 

invading power’ advocated by Prime Minister Abe. 

Attention is also given to the Asahi coverage of the Fukushima Daiichi plant, the 

retaliation delivered to the TBS television station for criticizing the energy 

deregulation policy of Abe, and the suggestion of Hyakuta Naoki made at a meeting 

of junior LDP lawmakers that the Okinawa media be punished for their reluctance to 

endorse the collective security legislation as three clearly documented examples of 

how the Abe administration prefers to maintain an environment of favourable 

coverage.

5 For an overview of wider concerns with the political infl uence being exercised over 
journalism, see the address given by David Kaye in Tokyo on 19 April 2016, available 
online as ‘Preliminary observations by the United Nations Special Rapporteur on the 
right to freedom of opinion and expression, Mr. David Kaye at the end of his visit to 
Japan （12-19 April 2016）’
https://www.ohchr.org/en/NewsEvents/Pages/DisplayNews.aspx?NewsID=19842&
LangID=E
　　　　 Yet the independence of the press is facing serious threats: a weak system 

of legal protection, persistent Government exploitation of a media lacking in 
professional solidarity, and the recent adoption of the Specially Designated 
Secrets Act are all combining to impose what I perceive to be signifi cant 
challenges especially to the mainstream media, where the vast majority of 
Japanese citizens get their news. Numerous journalists, many agreeing to 
meet with me only on condition of anonymity to protect their livelihoods, 
highlighted the pressure to avoid sensitive areas of public interest. Many 
claimed to have been sidelined or silenced following indirect pressure from 
leading politicians. A country with such strong democratic foundations 
should resist and protect against such interference.

（ 6 ）

　 948 　



The next section of the Introduction addresses the thorny question of contesting 

national identity, both domestically and internationally.6 At the frontline of the culture 

wars were representations of history （diplomatic efforts to lobby in America to 

adjust the content of high school textbooks and similar actions in Europe aimed at 

obtaining more favourable accounts of Japanese wartime activities）, the tension 

between commemorative statements delivered by the Emperor and Prime Minister 

Abe marking the seventieth anniversary of the Japanese defeat, and questions of 

constitutional revision, security policy and pacifist sentiments.

Quotations

　　 The press club system （kisha clubs） embeds journalists at ministries, 

agencies and other organizations they are assigned to cover, enabling them 

to develop close ties and gain privileged access to official sources, but 

handicaps them from divulging much of they know in order to maintain that 

access. （p. 3）

　　 In 2009, newly elected Prime Minister Hatoyama Yukio announced his 

intention to disband press clubs, but this infuriated mainstream journalists, 

who enjoy the exclusive access press clubs provide, and subsequently 

disappointed freelancers and other non-kisha club journalists when he failed 

to deliver. （p. 4）

　　 What does Japan have to fear from this nationalist resurgence? （p. 10）

　　 … the Japanese press kowtows too readily to government media minders 

and caves in to intimidation, while the public seems overly tolerant of a co-

6 For a comparative perspective on the question of WWII in terms of the tensions 
between progressive and reactionary historians and ‘masochistic history’, see Julia 
Yonetani, ‘The “History Wars” in Comparative Perspective: Australia and Japan’, 
Cultural Studies Review, vol. 10, no. 2 （2004）, pp. 33-50.

（ 7 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 949 　



opted press. （p. 12）

　　Part I: The Politics of Press Freedom

1. Media Muzzling under the Abe Administration

Aurelia George Mulgan （academic）, pp. 17-29

Uses a ‘carrot’ and the stick’ analogy to list the different types of media-muzzling. 

Coercive methods include: automatically labelling critical reporting of government 

policies as biased and unfair; expressing displeasure with television content directly 

to broadcasters; using the threat of reducing advertising revenue to intimidate media 

companies; summoning media executives and cross-examining them about the details 

of their broadcast; rejecting curb-side interviews from companies critical of the 

government; agreeing to appear on television programmes only after the company 

critical of the government has apologized and given a written undertaking to 

broadcast coverage that is fair and just; threatening companies critical of the 

government with their license being revoked under the Broadcast Law; publicly 

suggesting that newspapers opposing the government should be sanctioned. 

Methods for encouraging compliant coverage include: allocating scoops and 

exclusive interviews to companies with favourable coverage of government policies; 

meals and golfing with Prime Minister Abe as rewards for executives and journalists; 

exercising some indirect influence over the personnel decisions of commercial 

broadcasting companies and public broadcasting companies.

Identifies the targets of media-muzzling （left-wing media, including Asahi-bashing 

of the television and print outlets of that company, Foreign Ministry staff targetting 

foreign reporters who reject the war history denials of Prime Minister Abe）.

Surveys the political goals and impacts of media-muzzling （creating a submissive 

media that provides coverage palatable to the government because the media 

practices self-censorship）, the political causes and outcomes of media-muzzling （the 

long-term political dominance of Abe within the LDP, the absence of a strong 

opposition party, the absence of any substantial opposition within the LDP party, the 

top-down rule of the Prime Minister’s Office created a compliant bureaucracy by 

（ 8 ）

　 950 　



exercising the Kantei power of appointment once it established the Cabinet Bureau of 

Personnel Affairs in May 2014）.

Quotations

　　 Dislike of media criticism has led to a crackdown on freedom of the media in 

both electronic and paper formats under the Abe administration. （p. 17）

　　 Even the BPO ［Broadcasting Ethics and Program Improvement 

Organization］ may not be immune from government interference, however, 

given a suggestion from the LDP for the government to intervene in the 

organization by having government-related personnel and former 

bureaucrats join the body for the purpose of “solving problems” that may 

arise in the future （Jiji Press 2015）. （p. 22）

　　 Momii ［Katsuto, NHK Chairman appointed by Prime Minister Abe］ is 

widely quoted to have once said “The NHK is the branch office of the Kantei 

［Office of the Prime Minister］.” （p. 26）

2. The Right-Wing Media and the Rise of Illiberal Politics in Japan

Koichi Nakano （academic）, pp. 30-39

Historical development of print media from the Meiji period onward as being 

shaped by government sponsorship, framing how personnel and money structured 

the press-state relationship （providing up to 30% of newspaper revenue through 

regular government purchases of some newspapers; designating certain newspapers 

as the vehicle for news releases until the 1883 establishment of the Kanpō; some 

newspapers were subsidized by secret government funds）. Control of media critics 

exercised by appeals to state-centred norms of impartiality, neutrality, and fairness.

Early modern Japanese newspapers: big papers （partisan accounts of political 

issues）; medium papers （apparently ‘neutral’ reporting）; small papers （gossip, 

entertainment）.

（ 9 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 951 　



National daily newspapers were left intact by the U.S. Occupation: with postwar 

repentance by the formerly collaborative press, some newspaper become more liberal 

and critical of government policies. Rise of the kisha kurabu system: persistence of 

wartime style of official announcement journalism. 

Broadcast Law, Article 1 enshrines impartiality: after the government threatens 

to ban Osaka Asahi Shimbun because of its critical coverage of the rice riots of the 

1918 Hakkō Incident, Osaka and Tokyo editions of the Asahi Shimbun include 

‘impartiality’ in their mission statement. After being the subject of a police 

investigation, this public pledge to refrain from biased reporting of the government, 

and the resignation of the board of directors and most of the editorial board, ensures 

the survival of the Asahi Shimbun which had a history of receiving subsidies from 

secret government funds.

Right wing alliances and the revisionist view of history that opposed ‘bias’ （anti-

Japanese, incorrect, masochistic interpretations of the interwar years）: Sankei group 

（publisher of Seiron）, Bungei Shunjū group （publisher of Shokun!）. Formation of 

history textbook revisionist association Atarashii Rekishi Kyōkasho wo Tsukurukai 

（1996）, Nippon Kaigi （1997）. Abe Shinzo and Nakagawa Shōichi establish Young 

Parliamentarians’ Group that Considers Japan’s Future and the History Education 

（1997）.7

7 Disputes about the parameters of Japanese identity are a continuing feature of 
Japanese public life, and international concerns tend to focus on issues ranging from 
broad questions of historical interpretation and responsibility down to the details of 
the content of Japanese high school textbooks. Christopher Barnard, Language, 
Ideology and Japanese History Textbooks （New York: Routledge, 2003）.
For an analysis of the impact of the history textbook crisis of 2001, driven by the 
Society for History Textbook Reform, on Japan-Korea relations, see Samuel Guex, ‘The 
History Textbook Controversy in Japan and South Korea’, Cipango, vol. 4 （2015）, 
unpaginated.
Available online: https://journals.openedition.org/cjs/968
For an analysis of how tenuous the right-wing control of the media might actually be, 
see Michael Lewis, ‘Japanese Textbooks in the Asian History Wars: The Waning 
Importance of Weapons of Mass Instruction’, in Michael Lewis （ed）, ‘History Wars’ 
and Reconciliation in Japan and Korea （New York: Palgrave Macmillan, 2017）, pp. 83-
106.

（ 10 ）

　 952 　



Seiron and Shokun! manufacture dissent with anti-Japanese sentiment: 1969-1989 （2 

articles used the word hannichi）, 1990-1994 （6 articles used the word hannichi）, 1995-

1999 （26 articles used the word hannichi）, 2000-2004 （24 articles used the word 

hannichi）, 2005-2009 （52 articles used the word hannichi）.

Sustained attacks on Asahi Shimbun and NHK: around the time the Diet 

approves the annual budget for NHK, Deputy Chief Cabinet Secretary Abe and 

Nakagawa meet NHK management to discuss the content of the 2001 NHK 

documentary of the December 2000 Women’s International War Crimes Tribunal held 

in the vicinity of Yasukuni Shrine that listed the late Emperor Hirohito as one of the 

defendants responsible for the ‘comfort women’ sexual slavery.8 The documentary is 

re-edited before broadcast. In January 2005, Asahi Shimbun publishes an article 

documenting the political interference with programme content. NHK, Abe and 

Nakagawa contest the allegations. After the third-party commission of Asahi Shimbun 

concludes that the reporting is accurate, the LDP makes two threats: denial of access 

to any Asahi Shimbun journalists; establish an investigative team to scrutinize the 

8 The Women’s International War Crimes Tribunal 2000 was organized to highlight 
the gendered framing of the International Military Tribunal for the Far East 

（IMTFE） in Tokyo: in 1946 crimes against women were not considered as actionable 
areas of redress. For a legal analysis of the collective amnesia about crimes against 
women, see Caroline Joan （Kay） S. Picart, ‘Attempting to Go Beyond Forgetting: the 
Legacy of the Tokyo IMT and Crimes of Violence Against Women’, University of 
Pennsylvania East Asia Law Review, vol. 7 （2011）, pp. 2-49.
For a background history of events commencing in Korea in 1988 that led to the 
formation of the Tribunal, see Christine M. Chinkin, ‘Women’s International Tribunal 
on Japanese Military Sexual Slavery’, The American Journal of International Law, vol. 
95, no. 2 （2001）, pp. 335-341.
For an account of how the tensions between Korean and Japanese accounts were 
resolved in American public spaces, and for an analysis of the postwar persistence of 
comfort women stations under American patronage in Korea and Japan, see Thomas 
J. Ward and William D. Lay, Park Statue Politics: World War II Comfort Women 
Memorials in the United States （Bristol: E-International Relations, 2019）.
For an account of the Asahi Shimbun retraction and the discovery of historical 
evidence by Yoshimi Yoshiaki that confi rmed Japanese government involvement in 
recruiting and managing the women, see Maki Kimura, Unfolding the ‘Comfort 
Women’ Debates: Modernity, Violence, Women’s Voices （New York: Palgrave 
Macmillan, 2016）.

（ 11 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 953 　



past and present problems and scandals of Asahi Shimbun. The president of Asahi 

Shimbun apologizes for the article.

How NHK news came to resemble government propaganda: December 2012 

electoral defeat of Democratic Party of Japan （absence of any effective opposition 

forces） means LDP can define what is ‘neutral’ coverage. Abe nominates Momii 

Katsuto as Chairman, appoints Hasegawa Michiko and Hyakuta Naoki to NHK board 

of management. Yomiuri Shimbun aligns itself with Sankei Shimbun on the need to 

revise the Constitution. Although Yomiuri Shimbun and Sankei Shimbun also initially 

relied on the soon-to-be discredited testimony of Yoshida Seiji from the early nineteen 

nineties as the basis for their comfort women articles, Asahi Shimbun is attacked by 

the government and right-wing media organizations. After Asahi Shimbun retracted 

the articles based on the Yoshida testimony in August 2014, Prime Minister Abe uses 

the Asahi Shimbun apology on the international stage to reject ‘misunderstandings’ 

that characterized these women as sex slaves. Deputy Foreign Minister Sugiyama 

Shunsuke at the February 2016 Committee on the Elimination of Discrimination 

against Women （CEDAW） rejected the representation of the comfort women as 

‘military sex slaves’ in the UN Coomaraswamy Report by criticising Asahi Shimbun.

Quotations

　　 Once Asahi Shimbun, the last national paper to remain critical of militarism, 

shifted its position and began contributing to the war effort after the 1931 

Manchurian Incident, press freedom and truthful reporting of news 

disappeared from Japan. （p. 31）

　　 Most mainstream news organizations in Japan have not adopted a sweeping 

ban on journalists’ participation in government councils. It boggles the mind 

to think how journalists can critically examine the government policies they 

actively take part in formulating in the first place. （p. 32）

　　 Even though news organizations today are not as dependent on the state for 

（ 12 ）

　 954 　



or money or personnel as in the wartime period, the prevailing mindset is 

still very much one of dependency and subordination to the state. So much 

of what passes as “news” in Japanese newspaper and television programs 

amount to mindless, uncritical announcement of government initiatives and 

policies. （pp. 32-33）

　　 With NHK and, to a degree, the Asahi muzzled, and the unequivocal support 

of the right-wing media, the Abe government successfully pushed through 

the controversial security legislation in summer 2015. An overwhelming 

majority of law scholars and a clear majority of public viewed Abe’s gambit 

enabling Japan to exercise the right of collective self-defense as 

unconstitutional, but only a couple of news programs were bold enough to 

carefully cover the widespread civil society protest against his legislation, 

and those that did soon faced the LDP and right-wing media’s ire as the next 

targets. Hōdō Station of TV Asahi and News 23 of TBS, both evening news 

programs aired by private broadcasters, were noted for their temerity in 

offending the government by criticizing Abe’s security agenda. Both 

Furutachi Ichirō, who hosts Hōdō Station, and Kishii Shigetada, an anchor of 

News 23, had their contracts terminated as of March 2016, and many in 

Japan find it hard to believe that that was a sheer coincidence. （pp. 37-38）

3. A Pooch After All? The Asahi Shimbun’s Foiled Foray into Watchdog Journalism

Martin Fackler （journalist）, pp. 40-55

Yorimitsu Takaaki, head of Investigative Reporting Section, “Datsu Pochi 

Senden” （No more pooches proclamation, an absolute rejection of kisha kurabu access 

journalism）: Asahi Shimbun wins The Japan Newspaper Publishers and Editor 

Association Prize （2012, 2013） for coverage commencing in 2011 of the Fukushima 

nuclear disaster that exposed official disinformation which attempted to conceal 

Tokyo Electric Power Co. （Tepco） mismanagement.

Detailed account of Asahi Shimbun efforts to push back against digital media 

（ 13 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 955 　



with investigative journalism. Summaries of the trajectory of Asahi Shimbun as the 

comfort women stories and the March 11 2011 Fukushima disaster coverage unfolded, 

and the parallels in the right-wing media attacks they received before printing 

retractions. The impact of the flawed testimony of Yoshida Seiji about comfort 

women on Asahi Shimbun as the complications arising from the account of Yoshida 

Masao were affecting morale inside the company. 

Includes mention of a transcript of the 28 hours of testimony given by Yoshida 

Masao, Tepco manager, to government investigators, and the transcripts of another 

771 people that were withheld by the government from the public. Yomiuri Shimbun 

and Sankei Shimbun conveniently gained access to transcripts in late August 2011 

and published page one articles that questioned the credibility of the Asahi Shimbun 

articles. Subsequent articles continued the attack on the Asahi Shimbun: Sankei 

（August 18 2011）, Yomiuri （August 30 2011）, Mainichi （August 31 2011）. Includes 

details of the pay cuts and demotions of journalists and editors responsible for the 

Yoshida Masao-Fukushima story.

Attention is given to the criticism made in the Diet by Prime Minister Abe on 

October 2 2014. Surveys the opinions of journalists and other specialists about the 

possible future of investigative journalism in Japan.

　　 The taming of the Asahi reverberated across Japan’s media landscape, 

setting off a domino-like series of similar capitulations by other major news 

organizations that removed outspoken newscasters and commentators in a 

veritable purge of critical voices from the public discourse. （p. 41）

　　 The Asahi’s retreat attests to the power of a strong and determined 

administration to shape opinion, at least at the elite level, and enforce 

conformity within Japan’s public sphere. It also bears testimony to the 

financial decline of Japan’s newspaper, the world’s largest by circulation, due 

to the Internet; rival dailies actually led the attacks on the Asahi not only to 

curry favor with the Abe government but also to make blatant attempts to 

（ 14 ）

　 956 　



steal the Asahi’s readers. （p. 41）

　　 The new Investigative Section placed its heaviest emphasis on the 

Fukushima disaster. The section’s crowning achievement was an 

investigative series called Purometeusu no wana, or “Promethean Trap,” a 

play on the atomic industry’s early promise of becoming a second fire from 

heaven, like the one stolen from the gods by Prometheus in Greek 

mythology. Since the series began appearing daily in October 2011, it has 

published some of the most path-breaking and ambitious reporting on the 

Fukushima disaster to appear in Japanese. Some of the Promethean series’ 

more provocative topics have included a gag-order placed on radiation 

experts and other scientists not to discuss the nuclear accident with the 

press, the first detailed reporting in Japanese on the failure of the 

government to release computer-generated radiation dispersal forecasts to 

help evacuating residents avoid fallout, and the still politically explosive 

question of whether or not Tepco had asked the government for permission 

to evacuate the plant. （Tepco say no, the prime minister at the time, Kan 

Naoto, says it did.） The Promethean series also spawned some larger 

investigative articles, including an exposé of shoddy practices and corner-

cutting in Japan’s multi-billion dollar radiation cleanup that won the 2013 

Newspaper Association award. （p. 46）9

9 Asahi re-wrote the ‘Who is there to halt nuclear reactors?’ section of Chapter 1, 
Reality of ‘Fukushima 50’, of The Yoshida Testimony:
　　　　  In our coverage titled “The Yoshida Testimony,” reporting to the eff ect that 

workers withdrew from the Fukushima No. 1 nuclear power plant against 
the general manager’s order was erroneous. We deeply apologize to our 
readers and those at Tokyo Electric Power Co. Based on the views 
presented by the Press and Human Rights Committee, we have made 
revisions to the relevant parts in Chapter 1’s fi rst section, titled “Reality of 
the ‘Fukushima 50.’” （Dec. 3, 2014）

http://www.asahi.com/special/yoshida_report/en/1-1.html
An example of how the original reporting was modifi ed can be found online at
http://www.asahi.com/special/yoshida_report/en/1-1.html

（ 15 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 957 　



4. The Hatoyama Administration and the Outing of the Establishment Media

Michael Penn （journalist）, pp. 56-63

Administration of Democrat Obama cautious and suspicious of Democratic Party 

of Japan September 2009 victory because of the Hatoyama vision of a Japan led by 

politicians, not bureaucrats. Obama administration was reluctant to accept any major 

shifts in the US-Japan military alliance: the intense concentration of US forces in 

Okinawa. Hatoyama administration opposed by a resistant bureaucracy intent on 

retaining its control, attacked by conservative politicians, and the hostile mainstream 

media of Japan. Foreign Ministry and Defense Ministry bureaucrats leaked details of 

Hatoyama efforts to resolve the question of Futenma relocation. Senior Foreign 

Ministry officials fabricate a document that thwarts the intention of Prime Minister 

Hatoyama.

Major Japanese news outlets may profess to be liberal or conservative but their true 

orientation is towards supporting bureaucrats and maintain the status quo.

Quotations

　　 US-Japan policy was shaped by a small band of “alliance managers,” who had 

established personalities and preferences. Dissenters were kept at a safe 

distance from policymaking. These cozy arrangements transcended the 

Republican-Democrat divide, and in fact, senior positions in the Obama 

administration went to individuals who represented, in effect, the “Democrat 

wing” of the more-or-less united “alliance manager” community. Moreover, 

the Pentagon ̶ which had come to play a leading role in the US foreign 

policy in general ̶was still under the same leadership as previously. Robert 

Gates was reappointed as defense secretary, symbolizing the triumph of 

continuity over change. The shift from Bush to Obama did not entail even a 

　　　　 It is embarrassing that tThe government investigation panel, namely the 
government, which interviewed Yoshida over more than 28 hours, knew but 
never mentioned did not mention in its report that evacuations by many 
staff workers were taking place against an order during those critical 
moments.

（ 16 ）

　 958 　



modest rethinking of American policy towards Japan. It was business as 

usual. （p. 56）

　　 The Japanese senior bureaucracy was actively sabotaging the prime 

minister on the Futenma relocation issue in collusion with the major media 

outlets. It was perfectly appropriate for the newspapers to report what was 

being leaked to them by senior bureaucrats. But, at the same time, the 

Japanese mainstream media was utterly failing to explain to the people the 

true nature of the power struggle that was going on or to treat the leakers 

with a due degree of skepticism. The leaks from the bureaucracy were not 

being set within the broader context, whether it be Hatoyama 

administration’s stated desire for a foreign policy process more independent 

of the United States, the bureaucrats’ hostility to policy leadership by elected 

politicians, or the views of the overwhelming majority of Okinawans who 

territories had disproportionately hosted the US military forces in Japan for 

sixty-five years and had supported local DPJ candidates for that reason. （pp. 

60-61）

　　 Rather than give the Japanese public a balanced account of the fierce power 

struggle that was going on within the halls of government, the media simply 

used their cozy contacts with senior bureaucrats to publish leak after 

damaging leak about the Hatoyama administration, never stopping to 

question the political agenda or the self-interested motives of the leakers. It 

would now appear that some senior Foreign Ministry bureaucrats became 

so confident about their channels to the media that they fabricated a 

document purporting to explain a non-existent US military policy in the full 

expectation that both the prime minister as well as the mainstream press 

would simply accept their authority without double-checking the veracity of 

this critical and perhaps decisive information. （p. 63）

（ 17 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 959 　



5. NHK: The Changing and Unchanged Politics of Semi-Independence

S. Ellis Krauss （academic）, pp. 64-75

LDP influence on NHK as two-way street: formal budget approval procedures, 

informal influence on personnel matters, structuring of personal relationships with 

NHK executives, institution-to-institution networks, and government oversight of 

technological innovations.

1970s-late 1980s: news coverage dominated by NHK television. The institution of 

NHK was trusted more than newspapers, the court system, and perceived as being 

much more reliable than private broadcasters, the Diet and the government. 

Although NHK collects subscriber fees directly, NHK is subject to political pressure 

because the Diet votes on the whole NHK budget without seeking any modifications.

1979 broadcast revealed how the LDP pressured NHK: the LDP’s Policy Affairs 

Research Council （PARC） receives a fee increase request before it is submitted to 

the NHK Board of Governors; LDP members oppose the fee increase and express 

dissatisfaction with NHK programming and then insist that the budget bill be 

modified to specify that NHK programming with be unbiased and non-partisan; when, 

in an unrelated matter, NHK refused to follow a court order directing the broadcaster 

to hand over one particular videotape, the LDP slowed down their approval of the fee 

increase and then threatened to form a committee to investigate NHK. LDP: covert 

and overt intimidation of NHK.

LDP appoints directors who then select the CEO of NHK. LDP and the Prime 

Minister approve or reject the Board selection in the consultation stage of the 

process.

NHK is subject to the kisha kurabu conventions of access journalism. The advisory 

councils of government agencies recruit NHK personnel.

NHK scandals provoke subscribers to withhold payment: several criminal 

complaints filed against producers, a former local bureau chief and other employees 

for various forms of embezzlement; allegations of politically motivated changes to the 

content of Comfort Women programming.

（ 18 ）

　 960 　



Quotations

　　 Pre-WWI radio broadcasting in Japan began with a few private companies, 

but realizing the importance of the medium to the state, in 1926 the 

government merged these companies into a public interest national 

monopoly, and NHK was born. With the rise of the military’s influence in 

government and the Pacific War, NHK increasingly became a propaganda 

arm of the state. The American Occupation （1945-1952） were determined to 

change this and to “democratize” broadcasting in general and NHK in 

particular. It reestablished NHK as an independent public broadcaster on the 

people’s behalf. After internal debate, the Occupation authorities were also 

determined to set up commercial broadcasters in competition, thus making 

Japan one of the earliest democracies to have both a public service 

broadcasting agency as well as a full range of commercial competition. 

（Krauss 2000: 89-94） （pp. 64-65）

　　 Even after leaving the reporters’ club ［kisha kurabu］, NHK political 

reporters often continue their close relationship with key politicians and 

officials, becoming something like lobbyists for NHK within the LDP later in 

their careers. This may give NHK some access to and influence over these 

powerful government leaders, but of course it also gives the LDP another 

“pipe” into NHK to discover what is going on within the organization and 

exercise influence on it. （Krauss 2000: 161-164） （p. 68）

　　 For most of the postwar period, NHK covered politics, government, and 

public affairs as a relatively tame, non-interpretative but balanced 

broadcaster. In the industrialized democratic world, it stood out for its 

unusually staid, non-visual and non-dramatic, factual coverage of the national 

bureaucracy and limited coverage of elected politicians. This results from 

the covert, multiple, and behind-the-scenes ways in which the long-running 

LDP-led governments quietly manipulated the institutional framework in 

（ 19 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 961 　



which NHK operated and pressured the broadcaster, sometimes in direct 

but secret violation of the injunction against interference with program 

content. （p. 72）

6. Abe and Press Oppression: Guilty, Not Guilty or Not Proven?

Michael Thomas Cucek （academic）, pp. 76-90

Considers the question of whether the Abe administration has made 

unprecedented attacks on media freedom in Japan （the answer is no: page 78 

headings tell us “It sure looks awful” and “We have seen all this before”）, and the 

extent to which relevant evidence is irrefutable. By framing an evidentiary standard 

of the clarity of black and white, Cucek is able to minimalize many claims made by 

other chapters because the nature of political influence means it operates in the 

ambiguous zone of grey.

Cucek refutes the Fackler Chapter 3 assertion that Abe is the most lethal enemy 

of the Asahi Shimbun by blaming Asahi Shimbun for its own problems and 

attributing more power to rivals news media groups than Abe. Determines that there 

is no evidence of self-censorship arising from Abe threats or intimidation. Rejects the 

claims of Stockwin Chapter 8 and the Yamada Chapter 9 that the Specially 

Designated Secrets Act constricts the activities of journalists because the definition of 

secrets has not been broadened nor have prosecutors been assigned extended powers 

to arraign journalists. Offers a methodological critique of the volatility of the ranking 

of Japan by the RSF Index of Freedom.

On the question of is there irrefutable evidence of Prime Minister Abe 

committing oppression of the media, Cucek concludes that such claims are not 

proven. There is an acknowledgement that reading the Report of the Special 

Rapporteur to the General Assembly on the contemporary challenges to freedom of 

expression （2016 A/71/373） left Cucek with an impression of the ‘pigheadedness of 

the Abe administration’, but this one personal response to a close analysis of the 

shortcomings of the Abe administration is a far less weighty charge for the 

（ 20 ）

　 962 　



administration to receive.10

10 It is puzzling why Cucek cherry-picks from the Kaye reports and minimalizes any 
acknowledgement of those specific concerns with media independence. Instead of 
citing material from the written offi  cial reports, namely ‘Preliminary observations by 
the United Nations Special Rapporteur on the right to freedom of opinion and 
expression, Mr. David Kaye at the end of his visit to Japan （12-19 April 2016）’, and 
Report of the Special Rapporteur to the General Assembly on the contemporary 
challenges to freedom of expression （2016 A/71/373）, reports that contain the 
substantial critique of ‘pressure on broadcast media, which often serves as a 
bellwether for treatment of the media more generally; the organization of media 
access to government; and media solidarity’ （Report of the Special Rapporteur, p. 6）, 
on page 84 Cucek cites the YouTube footage of the press conference held at the 
Foreign Correspondents’ Press Club of Japan on April 19 2016. Under the heading 
‘Keeping it all in perspective’, the conversational tone of an introductory remark of 
that press conference is presented as standing for the entirety of the Report. The 
intended reading of that transcribed comment selected by Cucek is that there is a 
strong Japanese commitment to freedom of expression, and Cucek adds the italics of 
author’s emphasis to strengthen that impression. That Kaye remark refers specifi cally 
to the Article 21 of the Constitution and the status of Japan as a signatory to the 
International Covenant on Civil and Political Rights, and does not refer to contents of 
Section III of the Report, entitled Challenges to the foundations for freedom of 
expression in Japan. Cucek does not address the details of the Special Rapporteur 
Report on the question of the legal independence of the media:
　　　　 In short, media regulation in Japan is not legally independent of government, 

in particular not from the political party in power at any given moment. It is 
in the interests of the Government, the parties, and most importantly the 
people of Japan that this system be remedied and independent regulation 
replace the current system. （p. 6）

　　Cucek does not, for example, address the details of the Special Rapporteur Report 
on the question of the extent to which the media could independently define the 
news:
　　　　 The Special Rapporteur received fi rst-hand reports of newspapers delaying 

or cancelling the publication of articles, or demoting or transferring reporters 
after writing articles critical of the government. Several journalists told the 
Special Rapporteur that media outlets avoid covering topics that may lead to 
criticism by the government, such as the Fukushima disaster and historical 
issues such as “comfort women.” （pp. 8-9）

　　If Cucek wanted to present a global assessment under the heading ‘Keeping it all 
in perspective’, perhaps a more appropriate quotation would have been from the 
Conclusions and Recommendations for Media Independence of the Report:
　　　　 65. The Special Rapporteur suggests a review of the current legal framework 

governing the broadcast media and, in particular, recommends the 
Government to review and repeal Article 4 of the Broadcast Act in order to 
strengthen media independence by removing the legal basis for government 

（ 21 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 963 　



Quotations

　　 After reading the Kaye report, one cannot help but be struck by the pig-

headedness of the Abe administration and Abe himself, aggravating 

journalists without justifiable reason. It is this impunity, perhaps, which 

gives the Abe administration’s relations with press freedom an aura of 

historical significance. The actions of Abe and his associates are not 

appreciably different from what LBP politicians have done in the past. As 

UN rapporteur Kaye found out in his tour, evidence of a dramatic change in 

press freedom is meager and impressionistic: no one had been charged with 

a crime, no publication has ceased publication due to government action. 

Nevertheless, an attitude of “What we are doing smells bad and we don’t 

care” permeates interactions between the Abe administration and the press. 

It poisons the atmosphere to the point where the resumption of innocence 

becomes the presumption of guilt. （pp. 86-87）

interference. In tandem with such a step, the Special Rapporteur strongly 
urges the Government to develop the framework for an independent 
regulator of the broadcast media.

　　　　 66. The Special Rapporteur further calls authorities and media groups to 
publicly express their rejection of any form of threat and intimidation 
against journalists or other professionals carrying out investigative reporting 
work.

　　　　 67. Public and private broadcast media as well as print media groups must 
remain vigilant against any form of direct and indirect pressure on their 
editorial activities, in particular guaranteeing full support and protection to 
journalists investigating and commenting on controversial topics. Particular 
attention must be paid to the support of journalists investigating issues of 
great sensitivity, such as protests against military activity in Okinawa, the 
impact of nuclear activities and disasters, and Japan’s role in the Second 
World War.

　　　　 68. Media freedom and independence cannot be secured without greater 
solidarity among journalists. The Special Rapporteurs calls upon journalists 
associations to discuss the impact of the current kisha system and for all in a 
position of responsibility to, at the least, broaden the membership to allow 
the widest possible range of journalists to participate. The Special 
Rapporteur also calls for journalists to assess how the promotion of 
independent reporting could be furthered by the promotion of associations 
among professionals working in multiple media. （p. 17）

（ 22 ）

　 964 　



　　Part II: Legal Landscape

7. Chilling Effects on News Reporting in Japan’s “Anonymous Society”

Lawrence Repeta （academic） and Sawa Yasuomi （investigative reporter）, pp. 93-109

　　 The courts have placed a heavy burden of proof on news organizations and 

other defendants in defamation cases ̶ and they often lose. In order to succeed, 

defendants must show that （1） the allegation was of public concern, （2） the 

statement was made solely for the benefit of the public and （3）the allegation 

was true or the defendants had reason to believe that the statement was true 

（Okamoto 2012）. Courts can rule against defendants who fail to prove any of 

these elements. Thus, defendants can be held liable even for true statements that 

do not satisfy the other elements. （pp. 96-97）

　　 Creative application of the unintended use rule has even affected law schools. 

In 2006, Tokyo prosecutors blocked a Japanese equivalent of the “Innocence 

Project,” in which criminal justice experts and law students at Waseda 

University inspected court records together. The prosecutors said that 

allowing students to examine records serves an educational purpose separate 

from trial preparation and therefore violates the rule. （Kyodo News 2008） （p. 

102）

8. Japan’s Designated Secrets Law

Arthur Stockwin （academic）, pp. 110-118

　　 Quite apart from such high profile issues, there is a risk that the law gives 

carte blanche to government ministries and agencies in concealing corruption 

or other kinds of malfeasance or abuses of power, or indeed of 

maladministration and incompetence. This is because the oversight 

mechanism is inadequate, lacking autonomy in the review and potential 

rejection of classification of documents as “special secrets,” leaving this 

important process entirely in the hands of bureaucrats disinclined to clip the 

wings of their colleagues. Moreover, the judiciary is very sensitive to political 

（ 23 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 965 　



pressures due to the vetting process for promotions and thus has been co-

opted by the government, rarely ruling against the state in cases that 

involve exercise of power or constitutional challenges. For these reasons the 

new secrecy legislation generates considerable disquiet concerning the 

possibility of “mission creep” in a context where insufficient checks and 

balances could facilitate broader application beyond the letter of the law in 

ways that might obstruct the public’s right to know. （p. 117）

9. State Secrets and Freedom of the Press in Japan

Kenta Yamada （academic）, pp. 119-132

　　 It is also worrying that the 2014 Specially Designated Secrets Law stipulates 

that merely trying to acquire classified information is a punishable crime. 

This criminalization of intention invites invidious comparisons with the 

‘thought police’ in wartime Japan, especially since in this Kafkaesque 

labyrinth the journalist might not even know he or she is requesting 

something designated secret since such classification is itself secret, but are 

liable to prosecution for soliciting such information. （pp. 128-129）

　　Part III: History and Culture wars

10. Press Freedom Under Fire: “Comfort Women”, the Asahi Affair and Uemura 

Takashi, Yamaguchi Tomomi （academic）, pp. 135-151

　　 Attacking the Asahi by disparaging Uemura as a fabricator is a tactic to 

handcuff the liberal media and dismiss all the “comfort women” as fabulists. 

This is one of the most prominent examples in postwar Japan of the 

suppression of press freedom and the resulting self-censorship on the part of 

the media. Most of the media were already reluctant to report on the 

“comfort women” issue subsequent to the pressure applied against NHK in 

2001 by LDP politicians, including Abe Shinzo, concerning its coverage of the 

2000 International Women’s War Crimes Tribunal. （p. 147）

（ 24 ）

　 966 　



11. Letter Campaigns, the Japanese Media, and the Effort to Censor History

Alexis Dudden （academic）, pp. 152-159

　　 In late November 2014, a Kyodo wire service piece reported that the office 

of the Japanese Consul General in New York would demand the American 

Publishing House McGraw-Hill change and delete passages in one of its 

world history textbooks. … The sections of the textbook in the crosshairs 

involved the history of Japanese state-sponsored military sexual slavery in 

the 1930s and 40s. ⋮ In late September ［2015］, LDP parliamentarian 

Inoguchi Kuniko sent additional copies of the books History Wars and 

Getting Over It! to the same several hundred scholars ［those signatories to 

the May 5 2015 “Open Letter in Support of Historians in Japan”, researchers 

throughout the United States, Canada and France who included four Pulitzer 

Prize winners and several recipients of the emperor’s medals of honor］ 

together with a personally signed letter on her official government stationary 

explaining that we ̶ the recipients ̶ needed to learn from them. ⋮ On this 

note, it is important to remember that until recently one of Inoguchi’s roles 

in the Abe administration included promoting the value of women in society 

as acting chair of the LDP’s Headquarters for the Promotion of Women in 

Society. Also, she directed the “project team on the role of women in 

diplomacy and international contributions” （女性活躍・外交 と国際貢献 PT）. 

How might historians of the future understand a parliamentarian charged 

with promoting greater gender equality who herself disseminates falsehoods 

about a gendered crime about humanity? （pp. 152, 156, 157, 158）

　　 Simply put, what is taking place now in the name of so-called Japanese 

public diplomacy is at once a grotesque policy failure supported by Japanese 

taxes, which at times include open acts of hate that are seen by the rest of 

the world as emblematic of Japan. （p. 159）

12. Remanufacturing Consent: History, Nationalism and Popular Culture in Japan

（ 25 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 967 　



David McNeill （academic）, pp. 160-171

　　 One of the few things that Abe accomplished in his first, inglorious term as 

prime minister from 2006 to 2007 was a reform to the education laws making 

it compulsory to teach children patriotism. In 2015 the Education Ministry 

mandated that school textbooks must reflect the government position on 

history and territorial issues. All but one history textbook dropped 

references to “comfort women” and most have toned down criticism of the 

Japanese military’s involvement in mass suicides among Okinawans in 

1945̶another historical raw nerve. （CEDAW 2016） Textbooks that passed 

the latest （2016） government screenings contain even less about the history 

of World War II and hew far more closely to the official government position 

on Japan’s territorial disputes with South Korea, China and Russia （Japan 

News 2016）. （pp. 161-162）

　　 Abe’s other appointments ［to the 12-member board of NHK］ included 

Hasegawa Michiko, author of an essay eulogizing an ultra-rightist who 

committed ritual suicide in protest outside the hated Asahi newspaper. 

“There could be no better offering,” gushed Hasegawa, who said the suicide 

made the emperor “a living god again.” （p. 163）

13. NHK, War-related Television, and the Politics of Fairness

Philip Seaton （academic）, pp. 172-185

　　 The Broadcast Act stipulates ‘as many angles as possible’ for controversial 

topics. However, the more wide-ranging the angles, the closer the reportage 

gets to ‘progressive fair.’ The idea of respecting diverse views is itself liberal, 

and the more opponents of Yasukuni Shrine visits are asked to comment, the 

more likely that critical statements regarding Japanese aggression, war 

responsibility and the feelings of war victims in other countries will feature. 

Conversely, the narrower the angles （particularly if critical foreign voices 

are ignored） and the more that ‘factually incorrect’ statements about 

（ 26 ）

　 968 　



Japanese ‘aggression’ are excised, the closer reportage gets to ‘nationalistic 

fair’. ‘Pro-government fair’ is when oppositional angles to the prime minister’s 

visit are presented in a way that makes them numerically or evidentially 

weak. ‘Anti-government weak’ is when oppositional angles constitute a 

potent critique of the prime minister. （pp. 173-174）

　　 The content analysis of war-related programming in 2015 and comparative 

analysis with 2010 and 2005 clearly indicates that changes occurred within 

NHK. While maintaining its journalistic procedures for ensuring ‘fairness’, 

there was an unmistakable shift from ‘progressive fair’ towards ‘nationalistic 

fair’ in the aggregate content of war-related programming in 2015. （pp. 184）

14. Pointing the Bone: A Personal Account of Media Repression in Japan

Gregory Clark （academic）, pp. 186-194

　　 Tokyo is claiming that political neutrality is a condition for an airwave 

license. But no such condition is imposed on the biased commentators at 

conservative TV channels. And when it comes to print media the bias is 

unconstrained. （pp. 186-187）

15. Tabloid nationalism and racialism in Japan

Mark Schreiber （translator） and William Wetherall （independent researcher）, pp. 

195-209

　　  And another writer, also commenting on Yukan Fuji, asserted that “racism 

（reishizumu） has become entertainment” （Kato Naoki, in No hate!, Tokyo: 

Korocolor, November 2014）. （pp. 196-197）

　　 The anti-“special rights” protests ［including activities of the Association of 

Citizens Who Will Not Tolerate Zainichi Special Rights （Zainichi Tokken o 

Yurusanai Shimin no Kai） against Special Permanent Residents （Tokubetsu 

Eijusha）］ began shortly after Zaitoku’s birth in 2006 and escalated. They 

（ 27 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 969 　



stimulated widespread anti-hate vigilantism and inspired numerous anti-hate 

publications and Internet initiatives. A Supreme Court decision against 

Zaitoku and some of its members in 2014, and a warning issued by the 

Ministry of Justice in 2015 directly to Sakarai ［Makoto, b. 1972, founder of 

Zaitokukai］, by then no longer a member of Zaitokukai, have also been 

effective in keeping intolerance in Japan within the tolerable limits of what I 

call “normal pathology” ̶ the price of freedom in a democratic society. （p. 

207）

　　Part IV: Marginalization

16. Media Marginalization and Vilification of Minorities in Japan

Debito Arudou （academic）, pp. 213-228

　　 As the 2000s proceeded, the NPA ［National Police Agency］ normalized 

statistical manipulation, creating perpetual “foreign crime increases” for the 

media to disseminate. （p. 216）

17. Media Side-lines the sit-in protest in Takae, Okinawa

Akihiro Ogawa （academic）, pp. 229-241

　　 In fact, how many Tokyo-based staff reporters of major news media have 

visited Takae? None, I assume. I know they cannot do it technically, as only 

Okinawa-based reporters are allowed to cover Okinawa. They cannot stray 

beyond prefectural borders, and I was even scolded by the bureau chief 

when I chased my informant to Yamanashi Prefecture from Gunma 

Prefecture without his permission. （p. 239）

18. A Historical Perspective on Press Freedom in Okinawa

Yoshimoto Hideko （academic）, pp. 242-251

　　 This awkward arc of history stretching from the pre-surrender Japanese 

military’s transgressions as overlord in Okinawa to the postwar U. S. 

military’s arrogance of power as the occupying power makes locals acutely 

（ 28 ）

　 970 　



sensitive to Tokyo’s casual disregard of their voices and being treated yet 

again as a pawn, now in the Tokyo-Washington alliance. （p. 249）

　　Part V: PR, Public Diplomacy and Manipulating Opinion

19. Spin over Substance? The PR Strategies of Vladimir Putin and Abe Shinzo

Tina Burrett （academic）, pp. 255-273

　　 To create the illusion of progress, Abe’s advisors have mapped out a steady 

stream of economic policy announcements. Womenomics ̶ the prime 

minister’s plan to improve Japan’s poor record on female appointments in 

politics and the boardroom ̶ is perhaps the best example of why Abe’s 

economic politics are more PR than reality. （p. 265）

20. Japan’s Global Information War: Propaganda, Free Speech and Opinion Control 

Since 3/11

Nancy Snow （academic）, pp. 274-284

　　 University curriculum in Japan should include study of media and 

democracy, and media literacy courses, which advocate for media in service 

to society; for the creation of media in the public interest and not for profit; 

and for a media system that can integrate alternative and independent 

voices into its opinion shaping. （p. 281）

21. The Japan Lobby, Press Freedom and Public Diplomacy

Jeff Kingston （academic）, pp. 285-308

　　 The growing intolerance in Japan towards critis in media and academia 

handicaps Japan’s public diplomacy, while revisionist rewriting of history 

makes it look like it’s shirking responsibility. In short, hardball history 

initiatives represent a dead-end, and Japan would be better served in its PR 

battle with China by focusing on contemporary security and territorial issues 

and championing the rule of law where its case is far more compelling. （p. 

306）

（ 29 ）

Book review: 
Press Freedom in Contemporary Japan（Cross） 　 971 　


